Zažili jsme

100_2046 img_0965 IMG_3419 p1240746

Kontakty

II. mateřská škola PRECIOSA, o.p.s.

IČO:25027611
Adresa:Puškinova 80
463 12 Liberec 24
Telefon:485 149 163
Mobil:739 520 247
e-mail:
reditelka@mspreciosa-liberec.cz

Zřizovatel

Logo

Facebook

Zde je několik všeobecných rad pro období adaptace.

Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:

  • vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
  • vstup mezi cizí děti a dospělé
  • přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
  • komunikace s „novou autoritou“ – paní učitelkou
  • odloučení od rodičů

 

1. Jak dítěti pomoci?

  • Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je, co se tam bude dít, jaké ho čekají radosti, ale že se mohou vyskytnout i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“.
  • Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup do školky zvládne a nikdy školkou nevyhrožujte. Dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest.
  • Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že je jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
  • Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte.
    Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinností – vy práci, vaše dítě školku.
  • Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu dítěti s jistotou řekněte, že odcházíte, ale také ho ujistěte, že se vrátíte. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
  • Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšáka). K překonání zábran z nového prostředí pomůže drobnost, která připomíná domov.
  • Rozlučte se krátce. Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
  • Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku.
  • O možnostech adaptace dítěte si promluvte s učitelkou. Příliš dlouhý pobyt s dítětem ve školce nebo dlouhé loučení nebývá tím správným krokem. Dítě ale musí být ubezpečeno v tom, že je máte rádi, i když jste je dali do školky.
  • Komunikujte s učitelkou.
    Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte.
    Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky –  informace si však nevynucujte.
  • Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
  • Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
  • Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.

 

2. Co byste nikdy neměli dělat:

  • Nenechte se obměkčit – buďte důslední. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
  • Nestrašte své dítě školkou. Např. větou „Počkej, ve školce ti ukážou, tam se s tebou nebude nikdo mazlit….“
  • Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
  • Nepřiznávejte lítostivě, že je vám také smutno a že se vám stýská.
    Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou.
  • Netvrďte dítěti cestou do školky,že do školky nejdete, že jdete jenom na procházku, na nákup…

 

3. Co by mělo tříleté dítě umět při nástupu do mateřské školy:

Hygiena:

  • Samostatně používat toaletu.
  • Umýt si ruce mýdlem a samo se utřít.
  • Používat kapesník a vysmrkat se.

Oblékání:

  • Obléknout se a svléknout s malou dopomocí dospělého.
  • Obouvat a vyzout boty.
  • Složit si svoje oblečení.

Stolování:

  • Pít z hrnku, ze skleničky.
  • Držet lžíci, umět s ní jíst.
  • Při jídle sedět u stolu, udržovat čistotu.

Komunikace:

  • Říci, co chce, potřebuje.
  • Odloučit se na chvíli od rodičů.

Jiné dovednosti:

  • Zvládat chůzi po schodech.
  • Ujít kratší vzdálenost (cca 30 min.).
  • Chodit za ruku po chodníku.

 

4. Co potřebuje dítě do školky:

  • oblečení do třídy (čisté, účelné a pohodlné):  tričko, tepláky, legíny, sukni, zástěrku
  • přezůvky do třídy (ne pantofle – z bezpečnostních důvodů)
  • na odpolední odpočinek pyžamo nebo noční košili
  • oblečení náhradní: pro případ „nehody“(umazání se, polití se) – spodní prádlo, trička, tepláčky, ponožky
  • oblečení na pobyt venku: pohodlné, přizpůsobené změnám počasí a hlavně takové, které lze umazat – mikina, lehká bunda, teplá bunda, tepláky n. sportovní kalhoty, tenisky, čepice (v zimě raději palčáky)
  • V šatně má každé dítě své místo na oděv a obuv označené značkou. Rodiče je nepřeplňují zbytečným množstvím oblečení, nenechávají zde léky, potraviny, ostré předměty a udržují zde pořádek.
  • doporučujeme rodičům, aby děti měly trvale v šatně: gumové holínky, pláštěnku, pokrývku hlavy
  • papírové kapesníčky a vlhčené kapesníčky (vybíráme 2x za školní rok)

 

 Prosíme, aby děti měly všechny své věci řádně označené

 JMÉNEM, MONOGRAMEM NEBO ZNAČKOU DÍTĚTE.

Odkazy:

ADAPTACE 1. díl

ADAPTACE 2. díl